måndag 30 januari 2012

Bloggstart!

Jag är så arg! 
Jag kom hem från en utlands-semester och slog upp vår lokaltidning Ystads Allehanda. Där läste jag med stor förvåning att STF:s styrelse nu tycker att de inte hade ekonomisk möjlighet att driva Backåkra vidare. Nu har de beslutat att stänga Dag Hammarskjölds Backåkra inför säsongen 2012.


Backåkra och jag
Min bakgrund är att jag arbetade som ansvarig för Backåkra åren 1990-1999, jag var alltså anställd av STF och hade ansvar för besökare, guidningar, samlingarna m.m. Jag hade förmånen att få information och lärdom av Dag Hammarskjölds brorson Peder Hammarskjöld, och av Halvar Sehlin, alltså "Mr.STF himself".
Jag har sparat allt jag fått av dem och vår brevväxling och tror att jag har en hyfsad informationsbas om händelseförloppet, testamentet och de önskningar och förhoppningar som styrelsen, Bo Beskow och Dag hade för gården på Österlen.

STF som arvsväktare
Redan under min tid på Backåkra "knorrades" det om ekonomin och min uppfattning är att STF idag inte vill förvalta ett arv (dvs Backåkra). Det tycktes allmänt att Backåkra inte "passade in" bland fjällstugor, vandrarhem och fjällstationer.
Hade STF inte redan våren 1962 tömt det kapital som Dag avsatte för "underhåll, reparationer och grundförbättringar" hade det funnits medel att använda idag. Dag hade, förutom alla andra examina, en fil. kand. i ekonomi och hade ju när han skrev sitt testamente i december 1959 frågat dåvarande STF styrelse om de godkände hans arv. Man tackade och tänkte att det naturligtvis aldrig skulle bli verklighet.
Nu blev det så! Och vad har då STF gjort de senaste 20 åren? Hur aktiva har man varit med att finna nya vägar och hitta ekonomiska lösningar? Redan år 2000 när dåvarande generalsekreteraren i FN, Kofi Annan, besökte Backåkra diskuterades möjligheter och Backåkras potential. Arbetet med en förändring av testamentet har fortsatt men utan större engagemang eller kontinuitet.

Backåkras framtid
Senaste säsongen hade man gården öppen från slutet av juni till 7 augusti med personal som inte kunde berätta eller guida. Det känns lite som om man nu säger "det kommer inga eller få besökare". Då är min undran vilka åtgärder man haft med marknadsplan och PR?
   Man skall titta framåt. Det är hela min avsikt med denna blogg. Hur går vi vidare? Vem har ansvar, tar ansvar, är beredd att ställa sig i frontlinjen?
En av Sveriges mest kända personer, outstanding! Visst är Dag Hammarskjöld och Backåkra värda ett bättre öde? 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar